Netti-Moppi / Kemia

Kemian opetusohjelma luokille 7-9 (nyt myös orgaaninen kemia!)

Kemian opetusohjelma, joka tukee kemian opiskelua ja tuo vaihtelua perinteisen opetuksen rinnalle. Tehtävät on suunniteltu opetussuunnitelman mukaisesti. Kemia – Moppi on uusi tapa oppia kemiaa ”ilman opettajaa”. Kemia-Moppi II soveltuu myös ammatilliseen opetukseen. Uutuus: orgaaninen kemia mukana.



Sisältö

Ohjelma jakautuu orgaaniseen ja epäorgaaniseen osioon sisältäen työjaksot: Opiskelen ja opin, Laboratoriotyöt, Lisätehtävät, Opitun testi ja Osaamisen testi. Mukana myös Muistipelit. Ohjelmassa tuodaan vahvasti esille alkoholin haitat kysymyksin ja animaatioin.

Aihealueet ovat seuraavat:

Orgaaninen osio:

  • Miten käytän Netti-Moppia
  • Johdatus orgaaniseen kemiaan
  • Hiili ja sen yhdisteet
  • Hiilivedyt
    • Alkaanit
    • Alkeenit
    • Alkyynit
  • Alkoholit
  • Karboksyylihapot
  • Ravintokemia
    • Johdanto
    • Energiaravintoaineet
      • Hiilihydraatit
      • Rasvat
      • Valkuaisaineet
    • Suojaravintoaineet
  • Kemialliset reaktiot

Epäorgaaninen osio:

  • Kemian merkkikieli
  • Työvälineet ja työturvallisuus
  • Alkuaineet
    • Metallit, epämetallit ja puolimetallit
    • Atomi, isotooppi ja ioni
    • Alkuaineiden jaksollinen järjestelmä
  • Aine
    • Olomuodot ja niiden muutokset
    • Puhdas aine, seos ja erikoisseokset
    • Erottamismenetelmät
  • Kemialliset reaktiot
    • Yleistä kemiallisista reaktioista
    • Kemiallisen reaktion nopeus
    • Palamisreaktiot
    • Neutraloitumisreaktiot
    • Suolat ja niiden valmistusreaktiot
    • Hapettumis- ja pelkistymisreaktiot
  • Kemialliset sidokset
    • Ionisidos
    • Molekyylisidos
    • Metallisidos
  • Hapot ja emäkset
  • Sähkökemiaa
    • Yleistä
    • Sähkökemiallinen pari, paristot ja akku
    • Sähkökemiallinen jännitesarja
    • Elektrolyysi
    • Korroosio


Ominaisuudet

  • Interaktiiviset laboratoriotyöt auttavat ymmärtämään kemian käsitteitä toiminnallisesti
  • oppilas suorittaa työn vaiheittain virtuaalisesti tietokoneen avulla
  • kontrollitehtävillä varmistetaan, että laboratoriotyöt on ymmärretty oikein
  • teoria sisältää animaatioita, jotka selkeyttävät luokassa vaikeasti selitettäviä asioita
  • tehtävien tekemisen ohessa voi teoriasta tarkistaa jo unohtuneita asioita.
  • sanasto sisältää kemian termejä selityksineen
  • taulukoista oppilas voi etsiä tietoa esim. alkuaineiden jaksollisesta järjestelmästä
  • laskin ja apupaperi (Moppi-paperi) ovat koko ajan käytössä
  • mahdollisuus tarkkailla oppilas- ja luokkakohtaisia tuloksia.
  • Osaamisen testeissä pitää ymmärtää asioita, pelkällä ulkoa oppimisella ei siinä pärjää.


Netti-Moppi / Kemia periaatteet

Kemia – Moppi opettaa ”ilman opettajaa”.

  • vastatessaan kysymyksiin oppilas hakee aktiivisesti tietoa teoriasta ja käyttää animaatioita hyväkseen samoin kuin sanastoa ja taulukoita
  • oppilas tekee kemian virtuaalisia laboratoriotöitä ja vastaa niissä oleviin kysymyksiin
  • kun on opiskeltu ja opittu sekä tehty laboratoriotyöt, oppilas suorittaa testin tai testit ilman apuneuvoja eli ilman animaatiota tai teoriaa tai sanastoa
  • taulukot ovat käytettävissä (alkuaineiden jaksollinen järjestelmä)


Kemia – Moppi toimii uusien opetusperiaatteiden mukaisesti.

  • jokainen oppilas toimii aktiivisena tiedon hakijana ja oppijana
  • opettaja ohjaa oppimista ja toimii asiantuntijana
  • opettaja voi käyttää vapautuvaa opetusaikaa mm. oppilaiden ohjaukseen, oppilaiden kokeiden palautuskeskusteluihin, oppilaan ongelmien ratkaisemiseen jne. Näin saadaan aikaa oppilaalle
  • oppilaat oppivat omaan tahtiinsa eli ohjelma eriyttää
  • erilaisille oppilaille on mahdollista laatia oma erillinen ”ohjelmansa”
  • sekä oppilas että opettaja voivat seurata oppilaan edistymistä
  • kodit voivat osallistua myös oppimistapahtumaan hankkimalla ohjelman kotiin, sillä ohjelma toimii myös kotiopettajana


Laitteistovaatimukset (netissä ajettava selainversio)

 
Mikrolinna Oy, Vanajantie 10 A, 13110 Hämeenlinna

Puh 010 322 1234 tai 010 322 1232 (Opetusohjelmat) Facebook